CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Nadya Honey's Bloglist Link

Followers

10 June 2011

Berhati-Hati Dengan Penyakit E-Coli (Bukan Cite Sal Bra Yer!)

Kecoh dekat tanah air kita skg ni pasal mcm2 penyakit yg berbahaya. yang terbaru E-Coli. pelik gak nama dia. nama lain bg bra.hehehe.tapi ni penyakit yer org lelaki. meh aku share sikit info sal penyakit ni tuk pertambahan ilmu aku dan korang jugak.


**************************

Apakah E. coli??

E. coli adalah singjatan dari Escherichia coli bakteria(kuman) yan menyebabkan 'severe cramp' dan diare. E. coli merupakan penyebab utama diare berdarah. Gejala yang buruk pada anak0anak dan orang tua, dan terutama pada orang yang memounyai penyakit lain. Jangkitan E. coli lebih aktiv pada bulan-bulan musim panas dan negara-negara utara.

Bagaimana saya boleh dijangkiti penyakit E. coli??

Sebahagian besar jangkitan E. coli berasal dari:

  • Makan daging lembu matang
  • Minuman yang tercemar(kotor)
  • Meminum susu yang belum dipasteur
  • Bekerja dengan ternakan
Lembu yang sehat dan lembu susuan dapat membawa kuman E. coli dalam usus mereka. Daging boleh tercemar dengan kuman semasa proses pemotongan. Ketika daging lembu dicampurkan, E. coli dapat bercampur dan merebak ke semua bahagian daging.

Cara yang paling umum untuk mendapatkan jangkitan ini adalah dengan makan makanan yang tercemar. Anda boleh dijangkiti dengan kuman E. coli jika anda tidak menggunakan suhu yang tinggi untuk memasak daging lembu anda, atau jika anda tidak memasknya cukup lama. Apabila anda makan daging kurang masak, kuman boleh masuk ke perut dan usus.

Kuman juga boleh disebarkan dariorang ke orang di pusat-pusat penjagaan.Jika anda mempunyai jangkitan ini dan tidak mencuci tangan anda dengan sabun selepas pergi ke bilik mandi, anda boleh memberikan kuman kepada orang lain apabila menyentuh barang terutamanya makanan.

Tanda-tanda dijangkiti E. coli

Gejala bermula sekitar 7 hari selepas dijangkiti kuman. Tanda pertama ialah kram perut yang teruk yang mula secara tiba-tiba. Setelah beberapa jam, Penghidratan air bermula. Tubuh badan mula kehilangan air dan elektrolit. Hal ini membuatkan anda berasa sakit dan lelah. Penghidratan air berlangsung selama satu hari. Kemudia perubahan penghidratan menyebabkan najis bertukar menjadi warna merah terang. Jangkitan membuatkan luka dibahagian usus anda. Najis berdarah berlangsung selama 2 hingga 5 hari. Anda juga mungkin mengalami demam ringan atau demam. Anda juga mungkin mengalami mual atau muntah. Jika anda mempunyai gejala-gejala tersebut, anda dinasihati berjumpa dengan doktor.

Bagaimana jangkitan dapat dirawat??

Buat masa sekarang tidak ada perlakuan khusus, kecuali dengan meminum air yang banyak.Jangan meminum ubat untuk menghentikan penghidratan melainkan dengan arahan doktor.

Bagaimana saya boleh manjaga dari dijangkiti penyakit ini???

Anda boleh mencegah jangkitan ini dengan pengendalian dan memasak daging dengan cara yang selamat. Untuk perlindungan anda ikut peraturan :

  • Cuci tangan anda dengan sabun sebelum dan selepas memasak
  • masak daging lembu sampai tiada tanda berwarna merah jambu
  • Jangan rasa gigitan kecil daging hancur mentah apabila anda sedang memasak
  • Cairkan daging hanya dengan menggunakan microwave ataupun di dalam peti sejuk(bukan di tempat sejuk beku)
  • Simpan daging mentah dengan unggas(ayam dan sebagainya) berasingan dari bahan makanan lain
  • Bekukan sisa buangan daging atau lupuskan dengan kadar segera
Sumber dari SINI

Update yg terkini bertarikh 7 Jun 2011 dari WHO (Organisasi Kesihatan Dunia) mengesahkan yang kematian telah meningkat kepada 22 orang akibat dijangkiti penyakit ni. Sumber YAHOO. So bersama2 la kita mengambil langkah mencegah supaya terhindar dari penyakit ni.

Labels