CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Nadya Honey's Bloglist Link

Followers

11 May 2011

Layan Roti

Oleh sebab ada roti yg xluak2 kt umah tu,
aku pun wat la dua jenis manisan yg berasas roti
taram je la janji leh masuk mulut


selongkar punya selongkar dlm almari aku jumpa la susu n agar2
So Puding roti n Agar2 roti la jawabnya..
Sebelum ni aku dh selalu buat dh puding roti so aku dh boleh agak2 dh dia punya sukatan bahan
Just Agar2 roti yg aku xpernah wat lagi
Korang jgn gelakkan aku taw..tau la aku xpernah buat agar2 ni

2 kuih tu aku buat selang sehari
Ye la, kalau lambat2 kang takut berkulat lak roti tu
So far, agar2 tu senang jer just tuk cubaan pertama kene google resepi jugak la

klu mknn yg xpernah buat aku kene carik resepi dulu
Pastu tuk kali ke-2 xpyh tgk dah la
boleh agak sukatan bahan2 dia
Biasa la, baru nak belajar memasak kan...


Moh ler aku share resepi yg aku ambik dari My Resepi ni

PUDING ROTI KUKUS

pic pinjam jer

Bahan-bahan ( 5 orang )


1 paket roti (5 ketul)
1 kg susu 
Gula secukup rasa 
1 camca besar mentega  
Secubit garam
1 biji telur 
1 camca kecil esen vanila

Cara-cara

  1. Roti dicarik-carikkan kemudian rendam bersama susu, gula, mentega, garam dan esen vanila.
  2. Setelah roti agak lembut, masukkan ke dalam loyang dan kukus selama 3/4 jam.
  3. Setelah masak, angkat dan hidangkan.


AGAR-AGAR ROTI

ni pun pinjam gak

Bahan-bahan ( 12 biji acuan pudding )


4 keping roti
2 biji telur 
1/2 cawan susu pekat
1 tin susu cair (170ml) 
8gram serbuk agar
21/2 cawan gula - bleh kurangkn 
2 sudu besar butter/marjerin (cairkan) 
31/2 cawan air
 


Cara-cara

  1. Didihkan air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk.
  2. Blend roti,telur,susu pekat n susu cair. Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td.
  3. Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai agak2 pekat.
  4. Tuang dalam acuan. Bleh la letak pewarna apa2 kat atas tuh dan lorek2kan dgn lidi.
  5. Masukkan peti ais beberapa jam sebelum mkn...dah siap...


p/s: korang boleh oter sukatan bahan ni ikut pada selera korang.nak manis tambah gula, nak kurang manis, kurangkan la gula, lagipun gula mahal skg kan..heheh..n klu nak best lagi korang gabungkan dua2..sedap taw sbb aku dah try..adios! 






3 Rakan Blogger Yang Rajin Komen:

yanamib

woo siap ada kastard ke? yummyyy =)

norinaomar

saya pernah buat puding roti tapi tak jadik..rasa malas nak try lagi..tengok resepi ni macam senang je..nak trylah

Nadyahoney

yana:maner pakai kastard la yana..pakai susu n telur tp pukul bagi kembang..tu jer
norina:senang jer kak..simple

Labels