CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Nadya Honey's Bloglist Link

Followers

20 May 2011

Sup Daging Pedas Masam



Ari tu aku citer yg hubby aku demam kan.. Balik kjer jer ptg tu aku terus bersilat kt dapur.Pikir punya pikir nak masak aper kan biler ada org demam ni. Last aku masak Sup Daging Pedas Masam tuk dia sbb dia suka mkn bende yg masam2 biler demam. Biasa la klu org demam kan selera xde sgt. Pastu aku rebus bihun jer. Tak masak nasik pun mlm tu...Alhamdulillah, esoknya demam hubby aku tu pun dh ok
Pastu aku plak suh dia masak tuk aku...hahahaha..



Ni aku nak share resepi dari Mat Gebu

BAHAN-BAHANNYA :-)

500 gram daging,hiris nipis, cuci dan toskan
1 biji tomato, belah 8
2 inci halia tua, hiris halus
5 ulas bawang putih, hiris halus
1/2 inci kunyit hidup, hiris halus
10 biji cili padi, diketuk
Garam secukup rasa
5 biji limau kasturi, ambil jusnya
Air secukupnya untuk merebus
Hirisan daun sup, untuk hiasan
Hirisan cili padi, untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan daging tadi bersama, halia, bawang putih, kunyit hidup dan cili padi ketuk. Tuang air secukupnya dan masak hingga mendidih. Kecilkan api dan renih hingga daging empuk.
  2. Tambah garam secukup rasa dan jus limau kasturi (yang ni bergantung pada tekak masing2, nak masam tambah lebih, nak kurang masam letak sikit yea). Kacau dan masukkan tomato, biar masak sekejap. Rasa dan jika ok matikan api.
  3. Senduk sup dalam bekas sesuai, tabur hirisan daun sup, bawang goreng dan hirisan cili padi. Hidangkan segera selagi hangat....


p/s: Selamat Mencuba!


Labels